Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bez maturity je člověk nic?

Nadpis článku na titulní stránce iDnes hlásá "Na učňák nepůjdu ani za peníze. Bez maturity je člověk nic". Přemýšlím nad tím, jak mladý člověk dojde k přesvědčení, že něčím se stane tehdy, když bude mít papír, že absolvoval školu, která mu do života nedá téměř nic, pokud on sám nebude chtít ze všeho vytěžit maximum. A to může jak na střední škole tak na učilišti. 

Já sice maturitu mám, ale potřeboval jsem ji v životě snad pouze jednou. Jinak jsem radši, že se s mým maturitním vysvědčením nikde prezentovat nemusím, protože výsledky mé maturitní  zkoušky nejsou nijak oslnivé. Čeština, ruština za 4, elektrotechnika, která mě měla živit za 4 a matematika za 2 jen díky tomu, že matikářka věděla, co umím a když jsem se topil, hodila mi záchranný kruh. Znala mě a věděla, že jí nic neřeknu, ale cokoliv vypočítám. Dnes už si z matiky pamatuji jen to, co jsem se naučil na základce. A i to je kolikrát víc než umí dnešní absolventi maturitních zkoušek. 

Před pár lety jsem se byl podívat na den otevřených dveří ve škole, která měla docela slušnou pověst a  kam se chystal můj syn. Součástí programu byla i přijímací zkouška na nečisto. Budoucí studenti dostali pár příkladů, které se poté řešily. Profesorka matematiky se zaměřila na údajně nejsložitější příklad, který jsem znal z doby svého marnění času na základní škole v mnoha obměnách. Tehdy jsme jej řešili logickou úvahou bez papíru, tužky, kalkulačky. Poměrně dost budoucích studentů s ním samozřejmě mělo problémy. To mě ani tak nezarazilo jako přístup oné profesorky matematiky, která měla v budoucnu provést studenty středoškolským učivem. Příklad, který lze snadno řešit z hlavy označila za velmi náročný. V tu chvíli byly pryč veškeré reference, které jsem do té doby slyšel o velmi slušné úrovni té školy. Co může z hlediska vzdělanosti dát studentovi střední školy člověk, který i učivo základní školy považuje za velmi náročné?

Nechápu tu posedlost vlastnit papír o absolvování té či oné instituce našeho vzdělávacího systému. Vždy pro mně bylo důležitější co člověk skutečně umí, než jakým se mi prokáže papírem. Vždy bude u mně víc člověk, který má za sebou "jenom" zednický učňák, ale zvládne postavit dům a ještě přitom vyškolit projektanta, který jej nakreslil, než ten projektant, který umí sice skvěle pracovat s projekčním programem a má nabiflovány stavební předpisy, ale na chyby v projektu jej musí upozornit onen "hloupý" zedník.

Není pravdou, že bez maturity není člověk nic. Je tím co se v životě naučil a co dobře umí. "Vzdělaný" lempl je míň než chytrý a pracovitý "nevzdělanec". Mně právě učební obor a nikoliv maturita pomohl k tomu, že nyní jsem sám svým pánem, že když pracuji, tak můj výdělek není o moc horší než výdělek právníků, pilotů nebo politiků. Pomohl mi k tomu, že jsem si přičichl k většině řemesel a jsem schopen si sám postavit nebo opravit dům a všechno co s ním souvisí. Můj syn měl za sebou maturitu a nějaký ten semestr na VŠ. Když ale ze studií odešel jen s onou maturitou, nebyl nic. Něčím se stával až tehdy, kdy makal po stavbách a učil se.  

Nemám nic proti vzdělání, pokud to znamená touhu pořád se učit a přijímat nové informace a zkušenosti a přemýšlet nad nimi jak vše dělat, co možná nejlépe. K tomu ale náš vzdělávací systém příliš nevede. Soustředí se víc na kvantitu než kvalitu. A v tom případě já spíš říkám, že s maturitou je člověk nic. Samotné maturitní vysvědčení dnes nic neznamená, protože chce -li být člověk úspěšný, bude i bez něj bude -li mít k tomu dostatek vůle. Chce -li se ale jen zařadit do šedivého průměru pak opravdu stačí zvládnout přijímačky na střední školu a za čtyři roky odmaturovat a mít pro život vystaráno. 

Autor: Václav Chuchma | pátek 17.4.2015 9:27 | karma článku: 33,74 | přečteno: 6709x
  • Další články autora

Václav Chuchma

Hýbe vám žlučí, když čtete o více než jen dvou pohlavích nebo rodech? A proč vlastně?

Intergender, preferující mužský rod ... gender fluid, preferující mužský rod. Netuším, co to znamená, ale zkuste to někde o sobě napsat a sesype se na vás hromada odsuzujících komentářů.

16.8.2020 v 11:35 | Karma: 16,79 | Přečteno: 1289x | Diskuse| Společnost

Václav Chuchma

EET a paušální daň.

EET je na spadnutí a přijde mi, že Babiš začíná panikařit. Nejspíš mu dochází, jaký to bude průšvih a chce se z toho na poslední chvíli pokusit vyvléknout.

28.11.2016 v 21:19 | Karma: 32,44 | Přečteno: 1866x | Diskuse| Politika

Václav Chuchma

A tričko s logem Agrofertu by být mohlo? (povolební doplnění)

Ve volební místnosti v Brně se objevil člen volební komise v triku s rudou hvězdou, srpem a kladivem. Pod článkem, který o tom informoval se strhla diskuse, kterou jeden z diskutujících označil jako hon na čarodějnice.

8.10.2016 v 8:46 | Karma: 21,59 | Přečteno: 693x | Diskuse| Politika

Václav Chuchma

Koho budu volit a proč.

Často v poslední době čtu věty na téma "koho určitě nebudu volit" a "nemám koho volit". I já jsem nedávno někde napsal, že nemám koho volit do Senátu a tak volit nebudu.

7.10.2016 v 9:52 | Karma: 17,70 | Přečteno: 722x | Diskuse| Politika

Václav Chuchma

Udavači se už jistě těší na EET.

Jste podnikatel? Přijímáte platby v hotovosti? Dobře si rozmyslete než se s někým pohádáte. Mohlo by se vám to dost nepříjemně vymstít.

3.9.2016 v 15:23 | Karma: 38,14 | Přečteno: 2022x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 53
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1312x
Relativně svobodný člověk.