10 připomínek k 10 odpovědím k EET.

Andrej Babiš na svém blogu položil 10 otázek týkajících se elektronické evidence tržeb a na ně si také odpověděl. Netuším, komu vlastně byly ty odpovědi určeny, protože ti, kteří se o tento zákon zajímají a kterých se bude týkat se z nich nedozvěděli vůbec nic nového, než co uvádějí média a už vůbec nevyvrátil ony údajně publikované nesmyslné informace.

Dovolil bych si k Babišovým odpovědím přidat své připomínky.  Nebudu odpovědi citovat naleznete je zde.

1.  Kvituji, že Babiš přiznal, že stát selhal. Ale když selhal stát, pak bychom měli volat po odpovědnosti těch, kteří ve službách státu selhali a ne za to trestat daňové poplatníky další zbytečnou buzerací. 

Údajně tento zákon podporují podnikatelské svazy. Docela by mě zajímalo kdo konkrétně. Ve zpravodajství jsem se dověděl, že Vladimír Dlouhý. No, pokud je takových zástupců podnikatelů více, tak to chraň nás Pán Bůh. To je stejné jako kdyby nás zastupoval Sobotka.  

Nehledě na to, že podle zpráv Hospodářských novin profesní organizace návrh zákona "rozcupovaly".

2.  Odpověď na druhou otázku je buď vědomá lež nebo Babiš má o podnikání asi stejnou povědomost jako drtivá většina stoupenců KSČM. 

V nákladech se objeví řada zbytečných položek. Řada těch, kteří náklady neevidují se pravděpodobně dostane do situace, kdy to již pro ně bude nutnost. Na straně příjmů budeme evidovat jednotlivé položky a už nepůjde jen sečíst tržbu. Zkomplikuje se vyřizování reklamací. Při spuštění loterie, na které trvá ČSSD, se počet dokladů zvýší, neboť ti co se budou chtít účastnit pravděpodobně budou usilovat o získání co největšího počtu účtenek.  

3.    Všechny podnikatele, co platí daně to bude stát docela dost. Jediní koho to nebude stát nic, jsou právě ti co daně neplatí. Cena toho cirkusu nebude jen v cenách pokladen podnikatelů a softwaru. Nikde jsem nenašel žádné vyčíslení nákladů na straně státu. Někde se sice objevily údaje o 250 mil., ale to je jen číslo, které může hodit do placu každej trouba. V důvodové zprávě k návrhu zákona v části Vyhodnocení nákladů a přínosů nenajdeme žádné podrobnější vyčíslení nákladů. Mně z toho vychází, že Babiš vůbec netuší kolik to bude stát, že celou dobu pracuje jen s dohady a informacemi Agentury JPP.

Dále zde uvádí, že podnikatele nebude nic stát ani pořízení hardwaru a softwaru, že si jej odečtou z daní. To je nová informace, která však není v návrhu nikde ničím podložena. Jsem zvědav jak tuto úlevu Babišovi úředníci zapracují do zákona o daních z příjmů. Jak se bude prokazovat, že servis hardwaru a softwaru souvisí s EET. 

4.    Vyšší daně opravdu vyženou na úřad práce jen minimum podnikatelů. Co je tam vyžene je stupňující se buzerace státu a nařizování stále nových a nových povinností, které každého podnikatele stojí nemalé peníze. Spousta podnikatelů zápasí o přežití a každý náklad navíc je může potopit pod pomyslnou hladinu. 

Co se týče výše daní, těch daní o které jde u EET, já říkám, že nejsou vysoké samy o sobě. Jsou vysoké v porovnání s tím, co nám za ně stát nabízí a v souvislosti s tím jak s nimi státní činitelé nakládají. Jeden jedinej zloděj ve státní správě způsobí  státu víc škody než stovky nepoctivých drobných podnikatelů. Kde je návrh ministerstva financí na důkladnou a veřejně přístupnou evidenci nákládání státu s vybranými daněmi?

Souhlasím s Babišovou tezí, že daně je nutno snížit, ale on je nesnižuje. On chce zase jen pokřivit trh, ve kterém budou jen někteří platit méně. Snižme tedy DPH na 10 a 5% a drtivé většině drobných podnikatelů, těch na které je tento zákon zacílen, nebude stát vůbec za to, aby podváděli a riskovali postih.  Pane Babiši tohle jsou vaše slova: Platit rozumné daně, je normální. Drtivá většina těch, které vy nebo vaši kolegové ve vládě nazýváte parazity s tím souhlasí.

5.   Pokud se tedy nestane nic, když nepůjde internet, tak se taky nestane nic, když se to prostě nezavede. Jaký je rozdíl v tom, jestli zašlu data jednou ročně nebo je zašlu každou půlhodinu? Pro správce daně, který chce vybrat daň žádnej. Ovšem pro správce daně, kterému nejde o daně ale o podrobná obchodní data je to rozdíl obrovskej. 

Líbí se mi, že daňová správa se mi podívá na internet až mi nepůjde. Sehnat někdy ajťáka aby mi to spravil je problém. :-)
6.    No když se to nestihne tak se opravdu nic nestane, důležité je to zavést. Samozřejmě čím dřív tím líp, ale žádný spěch. Jestli konkurence zkrachuje o rok později není podstatné. Důležité je, že zkrachuje. 

Ale jinak je to zdařilá manipulace s troubelíny. Těm chytřejším se prej začíná dařit. Ono se i navzdory Babišovi trh oživuje a s chystanou EET to nemá nic společného. 

Že jde kontrolovat několik let zpět taky nehraje vůbec žádnou roli, protože zapřené tržby už zpětně nikdo neobjeví. Proč by se tedy ti chytřejší měli bát nějakého skoku v tržbách? Chystá nám snad Babiš další překvapení v podobě nějaké "tržby obvyklé" a dodaňování tržeb neobvyklých? 

7.    Tahle odpověď je lež. Návrh zákona zahrnuje všechny poplatníky daně z příjmu. Výjimky má stanovit vyhláška což znamená, že už se to nebude řešit veřejně, parlament na to nebude mít vliv a pravděpodobně to bude odporovat Ústavě. Nikde dosud nebylo stanoveno, na které podnikatele se bude vztahovat osvobození dané vyhláškou a Babiš si plácá jak ho co napadne. Zde je citace z důvodové zprávy k zákonu 

Navrhuje se, aby povinnost uskutečňovat evidenci stanovených tržeb dopadala zásadně na všechny povinné subjekty uskutečňující stanovené evidované transakce v předepsané formě. Z uvedeného principu je vhodné připustit minimum absolutních (naprosté vynětí z režimu evidence tržeb) a procesních (podrobení jinému než standardnímu režimu evidence tržeb) výjimek.  

8.    Ano, hodnotu spravedlivého a rovného podnikatelského prostředí snad ani nelze vyčíslit. Proto je třeba zrušit veškeré dotace a státní podpory podnikatelských subjektů. Přečtěte si pane Babiši někdy definici podnikání. 

9.    Nelze to kontrolovat jinak než mít mezi občanstvem dostatek udavačů. Na tom stál minulý režim, který Babiše vychoval k obrazu svému. 

10.    Poctivého podnikatele nedrtí cenou ten nepoctivý. Toho poctivého drtí stát přemírou regulací a nesmyslných povinností.

Že by stát někdy zvyšoval daně jen zaměstnancům je další lež. Nepamatuji se dobu, kdy by zaměstnanci měli jinou sazbu daně než podnikatelé. 

 

Tolik mé připomínky k Babišovým odpovědím. Osobně jsem přesvědčen o tom, že nejde vůbec o lepší výběr daně. Ale spíše o tu kontrolu nad veškerým obchodem. Z návrhu zákona a jeho příloh je celkem patrné, že se skutečnými finančními přínosy nikdo nijak podrobněji nezabýval. Jen doufám, že se najde dostatek poslanců, kteří tento zákon smetou se stolu. 

 

 

 

Autor: Václav Chuchma | pátek 13.3.2015 1:00 | karma článku: 25,00 | přečteno: 1130x