Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč?

Těsně před vánoci uveřejnila blogerka Lenka Braham  Bouchnak svůj článek o Tunisu, jako o zemi, kde nejsou žádné  sociální dávky a kde tedy veškerá sociální pomoc závisí na osobní solidaritě občanů. Na závěr článku připojila svoji žádost o finanční pomoc na nákup naslouchadla. Článek se mi líbil, žádost nikoliv. Proč ale? Proč by mělo být špatné takovouto cestou požádat o pomoc? Chvíli jsem nad tím přemýšlel a pak v dalším okně otevřel internetové bankovnictví. Proč?

Je to již docela dávno, co jsem cestou domů zastavil v Praze stopaři. Vypadal dosti zanedbán a většinou jsem tyto stopaře míjel, aniž bych zastavil. Proč jsem vyhodil blinkr a šlápl na brzdu? Co mě přimělo zastavit tentokrát? Nevím. Možná to, že stopoval na neobvyklém místě, ve mně na chvilku probudilo myšlenku, že potřebuje pomoci. Slušně pozdravil a zeptal se mě na cestu a že by potřeboval svézt do Jindřichova Hradce. Všiml jsem si rozbitého skla brýlí. Po nějaké chvíli se spolucestující rozhovořil a já se dověděl, že byl přepaden, obrán o všechno a že nemá ani peníze na cestu domů. Klasický příběh. „To jsem si zas naběhl, proč já vůl zastavoval?“ O peníze mě ale, myslím, nepožádal a dnes už si ani nevzpomínám, jestli jsem mu nějaké na dojetí do Hradce dal. Nevím. Pamatuji si, jak mně Na Sibiři, s psíma očima požádal, jestli by si ke guláši nemohl objednat 6 knedlíků, že má velký hlad. Když jsme se loučili, poděkoval a dal mi na sebe kontakt, ať se ozvu až budu potřebovat čalouníka. Byl jsem rád, že jsem mu pomohl a bylo mi celkem jedno, jestli si příběh o přepadení vymyslel nebo ne.

O pár let později se ke mně přitočil na parkovišti u Tesca, když jsem překládal zboží z košíku do auta, ušmudlaný člověk a že jestli bych mu nedal nějaké peníze na jídlo, že už dva dny nejedl. „Jo, to víš, na jídlo, to ti tak budu věřit, koupíš si pivo či víno a zleješ se jak dán nebo to prohulíš“ ozval se můj vnitřní hlas a chtěl jsem jej poslat do háje. Neposlal jsem jej nikam. „Co když nelže? Co když opravdu dva dny nejedl?“ Sáhl jsem do auta, vytáhl pytlík s rohlíky a podal mu jej s očekáváním, že pošle do háje on mně. Neposlal. Vzal si jej, poděkoval a odešel. Sledoval jsem, jestli jej o kousek dál nehodí do koše. Nehodil, zalovil v pytlíku a pustil se do jídla.

Někdy mezi prvním a druhým příběhem jsem se toulal noční Prahou. Na Václaváku se přede mnou objevila asi osmnáctiletá holka s pejskem v náručí a prosbou, jestli bych jí nedal nějaké peníze na jídlo pro pejska, že se o něj nemá kdo postarat. Sama vypadala, že se nikdo nestará ani o ni. Odmítl jsem, jako ve většině případů, kdy mně nějaký žebrák požádal o peníze. O kousek dál jsem míjel stánek s občerstvením a já dostal chuť na propečenou klobásu. A hlavou mi projelo: „třeba jsem se v ní mýlil a pejsek nebyl jen prostředek k vyvolání soucitu“ Vrátil jsem se a hledal ji s tím, že ji pozvu aspoň na tu klobásu. Aspoň se dovím víc a třeba jí pak dám i peníze pro pejska. Už jsem ji ale nenašel. A v hlavě už zůstalo: „možná jsem jí křivdil“.

Tyto tři příběhy byly možná důvodem, proč jsem otevřel internetové bankovnictví a podpořil paní Lenku. Dobrý pocit z toho, že ve dvou z těch případů jsem byl prospěšný a mizerný pocit tam, kde jsem nepomohl. Nevím proč si pamatuji právě tento, když jsem odmítl mnoho jiných. Možná nějaká intuice, která odsunula rozum stranou a která navždy ve mně zanechala ten nepříjemný pocit, že jsem nepomohl tam, kde jsem byl požádán a kde bylo možná třeba pomoci.
Možná paní Lenka pomoc nepotřebuje a že se jí nyní nedostávalo financí na naslouchadlo, je jen důsledkem jejího rodinného hospodaření, kde nedokáže své výdaje sladit se svými příjmy a skutečnými potřebami. Její dvacetitisícový nájem v pražském bytě by tomu napovídal. Nechci ale hodnotit, zda má paní Lence pomáhat člověk, sám žijící v maringotce s minimálními výdaji. Přijde mi nedůstojné se hrabat v Lenčině životě jen proto, abych se rozhodl zda jí mám pomoci nebo ne. Zrovna tak mi přijde nedůstojné, aby paní Lenka každému dokladovala, že si pomoc zaslouží a že ji potřebuje. Její žádost je pro mně stejná jako když žebrák na ulici přede mně nastaví klobouk nebo svoji dlaň. A já buď vhodím minci nebo jdu bez povšimnutí dál. Nebudu po člověku s černými brýlemi a bílou hůlkou žádat lékařskou zprávu o jeho slepotě, po člověku s kloboukem potvrzení, že je nemajetný a bez domova. Diskuse, která se kolem její žádosti rozvinula je podle mně nechutná. Mám za to, že paní Lenka má psychické problémy a vše, co se odehrálo z její strany, bylo jen očekávatelnou reakcí na to, co se odehrálo pod jejím článkem. Kecy, že blog je veřejný prostor, kde člověk musí počítat se vším jsou sice pravdivé, ale nijak neomlouvají jednání těch, kteří si za cíl své zábavy (a ano u slabých jedinců považuji i jindy neškodnou zábavu za šikanu) vyberou ty nejméně odolné. V případech jako jsou pánové Kroupa nebo Matějka je to alespoň rovnocenný boj a já před nimi smekám, co vše ustojí, ale vybrat si jako svého soupeře paní Lenku, mi přijde zbabělé.

Autor: Václav Chuchma | čtvrtek 2.1.2014 10:00 | karma článku: 22,72 | přečteno: 1399x
  • Další články autora

Václav Chuchma

Hýbe vám žlučí, když čtete o více než jen dvou pohlavích nebo rodech? A proč vlastně?

Intergender, preferující mužský rod ... gender fluid, preferující mužský rod. Netuším, co to znamená, ale zkuste to někde o sobě napsat a sesype se na vás hromada odsuzujících komentářů.

16.8.2020 v 11:35 | Karma: 16,79 | Přečteno: 1289x | Diskuse| Společnost

Václav Chuchma

EET a paušální daň.

EET je na spadnutí a přijde mi, že Babiš začíná panikařit. Nejspíš mu dochází, jaký to bude průšvih a chce se z toho na poslední chvíli pokusit vyvléknout.

28.11.2016 v 21:19 | Karma: 32,44 | Přečteno: 1866x | Diskuse| Politika

Václav Chuchma

A tričko s logem Agrofertu by být mohlo? (povolební doplnění)

Ve volební místnosti v Brně se objevil člen volební komise v triku s rudou hvězdou, srpem a kladivem. Pod článkem, který o tom informoval se strhla diskuse, kterou jeden z diskutujících označil jako hon na čarodějnice.

8.10.2016 v 8:46 | Karma: 21,59 | Přečteno: 693x | Diskuse| Politika

Václav Chuchma

Koho budu volit a proč.

Často v poslední době čtu věty na téma "koho určitě nebudu volit" a "nemám koho volit". I já jsem nedávno někde napsal, že nemám koho volit do Senátu a tak volit nebudu.

7.10.2016 v 9:52 | Karma: 17,70 | Přečteno: 722x | Diskuse| Politika

Václav Chuchma

Udavači se už jistě těší na EET.

Jste podnikatel? Přijímáte platby v hotovosti? Dobře si rozmyslete než se s někým pohádáte. Mohlo by se vám to dost nepříjemně vymstít.

3.9.2016 v 15:23 | Karma: 38,14 | Přečteno: 2022x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:25

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Pomstím Palestinu, psal ve Francii podezřelý z únosu a znásilnění Židovky

25. dubna 2024  16:18

Policie ve Francii zadržela dvaatřicetiletého muže z pařížského předměstí Gennevilliers, který čelí...

Svědci mluvili až příliš, soud s Weinsteinem se zopakuje. Z vězení však nevyjde

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  16:15

Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

  • Počet článků 53
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1312x
Relativně svobodný člověk.